❤Hjärtebullar❤

 
Återigen en solig & varm dag :)
Nu på förmiddagen var jag & familjen & plockade jordgubbar, dels ska jag frysa inför vintern & så ska jag göra en jordgubbstårta till min far som fyller år idag :)
 
I förrgår gjorde jag hjärtebullar, dessa tog jag med till några vänner när vi var där & grillade, synd bara att jag inte tog med flera för dom tog slut snabbt :)
 
 

50 g jäst
5 dl mjölk, ljummen
2 krm salt
1 dl strösocker
2 tsk kardemumma
1 msk vaniljsocker
150 g smör, rumsvarmt
11–13 dl vetemjöl

 

Fyllning
ca 50 g smör, rumsvarmt
ca 250 g hallon, frysta eller färska
3/4 dl strösocker
ca 100 g vit choklad, riven

Pensling
1 ägg

Garnering

2 msk florsocker
50 g vit choklad

Smula jästen i en bunke och lös upp den i mjölken.


 Tillsätt salt, socker, kardemumma, vaniljsocker, smör och vetemjöl, lite i taget. Knåda degen ordentligt i några min.
Låt degen jäsa under bakduk i ca 45 min.

 Kavla ut degen till två plattor, ca 30 x 30 cm, och bred på smör

Mosa hallonen lite lätt och bred ut dem. Strö över socker och vit choklad.


Rulla ihop båda plattorna, var för sig, från båda långsidorna tills de möts på mitten. Skär dem i ca 2 cm breda bitar och lägg bullarna på en plåt med bakplåtspapper.  Låt dem jäsa under bakduk i ca 30 min. Sätt ugnen på 225 grader.

Pensla bullarna med ett uppvispat ägg och grädda dem mitt i ugnen i 7–9 min.

Pudra bullarna med florsocker och ringla över smält, vit choklad när de kallnat ❤

 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0