Caramel slice

 
 
God kväll
 Idag har det regnat nästan hela dagen så jag passade på att pröva ett nytt recept, anledningen var att jag köpt hem kondenserad mjölk och ville gärna provbaka :)
 
Dessa små bitar smälte i mun & här hemma var det någon som åt mer än 1 (det var inte jag)
 

BOTTEN

125 g mjöl

50 g kokos

100 g brunt socker (råsocker)

125g smält smör

Blanda mjöl, kokos, råsocker och smält smör tillsammans väl.

Tryck ut i en form med bakplåtspapper
 
Sätt i ugnen i 180 grader i 15-20 min
 
 

KARAMELL

80 ml sira

125g smält smör

2 x 400 g sötad kondenserad mjölk

Öppna burkarna med sötad kondenserad mjölk

Häll allt i en kastrull med smält smör och sirap

Rör ihop väl på medelvärme i ca 7 minuter

Häll sedan karamellen över botten

Grädda ytterligare i 20 minuter tills den fått färg

Ställ i kylen och låt svalna helt

 

CHOKLAD TOPPING

185 g mörk choklad

3 msk olja

 

Smält choklad och olja tillsammans över vattenbad, låt svalna något.

Häll över chokladen över karamellbotten och ställ i kylen tills den stelnat

skär i bitar och förvara i frysen, dom behöver bara tas ut en stund innan dom ska avnjutas

trevlig kväll!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0