Bullar

 
 
Hej på er!
 
nu har det varit lungt ett tag här på bloggen, har inte haft något speciellt att baka till & frysen är överfull :)
Men denna vecka är det påsk så några smarriga recept ska ni få.
igår kväll ställde jag mig faktiskt & bakade bullar i tre olika smaker.
 
Här kommer grundreceptet & sen kan man fylla bullarna med vad man vill!
 
ca 50st beroende på om du gör små eller lite större & lyxigare
 
150gram smält smör
5dl mjölk
50gram jäst
1/2dl strösocker
1tsk salt
15-16 dl vetemjöl
1ägg till pensling
pärlsocker,kokos,nötter eller mandel till garnering
 
Fyllning med kanel:
150gram smör, jag tar dubbelt så mycket, då jag brukar frysa bullarna & mycket att saftigheten försvinner.
strösocker
kanel
 
Fyllning med vanilj & choklad:
150 gram smör (300gram)
äkta vaniljpulver
hackad eller riven choklad, vit eller mörk
strösocker
 
fyllning med kardemumma:
150gram smör (300gram)
kardemumma
strösocker
 
vill du göra några bullar av varje smak så halvera bara fyllningen.
 
smält smöret, ha i mjölken & värm till fingervärme. Häll blandningen över jästen och rör ut.
Ha i socker & salt. Vispa i mjölet, lite i taget, jag brukar spara lite till utbaket.
Täck över degen & jäs i 30 minuter.
Häll upp degen  på mjölat underlag.
Dela upp degen i så många delar du ska ha smaker.
Kavla ut till en avlång platta & ha på fyllningen.
Rulla ihop & ställ i formar.
täck bullarna & jäs i 30 minuter.
sätt ugnen på 250 grader.
Pensla bullarna med uppvispat ägg & strö på valfri garnering.
Grädda i mitten av ugnen i 8-10 minuter.
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Majso

Dom där bullarna,allrahelst med vanilj i,gillar jag
SKARPT :)
Mumsiga som bara den!♥

2013-03-30 @ 00:23:36
URL: http://majdesajn.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0