Skagencheesecake

 
 
 

Hej! 

till denna påsk gjorde jag ingen skagencheesecake men blev så sugen på den nui veckan så när jag fick besök i tisdags så bjöd jag på denna, passar om man vill ha något lättare att äta/bjuda på och den går utmärkt att göra i mindre portionsformar!

 

Botten

6-8 skivor kavring 

75 g rumstempererat smör

 

Cheesecakesmet

400 g räkor med skal

4 dl crème fraiche

1 dl majonnäs

1 burk färskost med pepparrotsmak

½ dl finhackad dill

2 msk röd stenbitsrom

½ finhackad rödlök

4 st gelatinblad

Mixa smör och kavring till en smulig massa. Tryck ut det i en form med löstagbar botten. Ställ kallt. Lägg gelatinbladen i kallt vatten i minst 5 min. Skala och hacka räkorna grovt. Blanda dem med ca 3 dl av crème fraichen, majonnäsen och färskosten. Blanda ner finhackad dill, rödlök och stenbitsrom.

Krama ur gelatinbladen ordentligt. Värm resterande crème fraiche försiktigt i en kastrull. Lägg i gelatinbladen och låt smälta på låg värme under omröring. Häll ner detta i cheesecakeblandningen och blanda ordentligt. Häll över smeten i formen och täck med plastfolie. Låt stå i kylen minst 5 timmar, gärna över natten.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Mami

Vad festligt...gissa vad jag har står i kylen nu,om inte en räk & kräftcheesecake :D
Hur är oddsen på det lixom ;)
Kram ♥

2014-04-25 @ 18:56:37
URL: http://majdesajn.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0