Min crème Brûlèe

 
Hej! 
Ville bara kika in lite snabbt såhär på söndagskvällen innan jag lutar mig tillbaka i soffan :)
I fredags hade vi middagsgäster & till dessert serverade jag crème brûlèe.
En suverän efterrätt att bjuda på då du kan göra den dagen innan & sedan bara bränna av den innan den ska intas, du kan också frysa in den flera dagar innan i formar & sedan ta fram den & låta den tin långsamt.
 
4 portioner
31/2dl grädde
1/2dl mjölk
60 gram socker
70 gram äggula
1vaniljstång
strösocker eller råsocker till karamelliseringen
 
Blanda äggulor, grädde, mjölk & socker.
Dela vaniljstången & skrapa ur fröna.
blanda i både frön & stång i äggblandningen
Låt smeten stå i 30 minuter i kylen men gärna över natten.
Sätt ugenen på 90 grader
Sila smeten & häll upp i ugnssäkra formar
Grädda i mitten av ugnen tills smeten stelnar
det kan ta från 30 minuter till 1 1/2 timme.
 
Smeten är klar när du kan sticka i en kniv och den blir lite kletig & smeten ska ha stannat & inte "dalldra"
Ställ i kylen tillls servering
Strö på sockret & bränn försiktigt över hela formen.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0