Polkaglass!

 
 
Ja,jag vet det är liite långt mellan inläggen & jag ska försöka bättra mig  :)
 
Iallafall, häromdagen gjorde jag polkaglass, recepten är enkelt & oftast har man ingridienserna hemma.
Den blev riktigt god & fikagästen tyckte detsamma :)
Det var alltså inte alls svårt att göra & man kan byta ut polkagrisarna mot andra hårda godisar
tex. Marianne karameller,daim, lakrits m.m
 
 
140 g polka karameller
2 dl grädde
1 dl creme fraiche/turkisk yoghurt
2 äggulor
1 dl socker
2 äggvitor
röd hushållsfärg
 
 

 Krossa polkan i några plastpåsar med en hammare.

Vispa grädden ganska hårt.

Blanda creme fraiche, grädde och polka.

Vispa äggulor och socker för sig. Vispa äggvitor hårt för sig.

Blanda ihop alltsammans.

Häll hälften av smeten i en form.

Färga resten av smeten med lite röd hushållsfärg.

Häll resten av smeten i formen och gör några ”spår” med slickepotten så att färgerna går i varandra lite.

Frys ner i ca 5 h innan glassen är färdig!

 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0